tisdag 6 mars 2012

Min mumsiga matlåda...

Idag har jag gjort matlådor. Blir alltid så glad när jag fyller kylen med flera dagars måltider för då vet jag att jag kommer äta nyttigt å det jag ska i flera dagar...
Matlåda ett innehåller marinerad sjömannsbiff å en riklig sallad. Ska serveras med Lomanders bea!

Matlåda två innehåller carbonara surprise. En anpassad carbonara för lchf å gi-njutare.

Så här har jag gjort:
Rivit vitkål med osthyvel för att få så långa strån som möjligt, och ganska tunna. La dem i kokande vatten å kokade några minuter. Hällde av i durkslag.
Stekte två pkt svensk ekologisk bacon, la i en pressad vitlöksklyfta å skivad sparris, fräste till det sista på baconen för å få den knaperstekt.
Hällde tbx vitkålen i kastrullen, hällde i baconröran med stekfettet å rörde om. Slog på en äggblandning av fyra ägg, 1 dl grädde, 1,5 dl riven lagrad ost. Rörde runt tills krämig konsistens. Tog lite hjälp sv värmen på spisen. Salt å svartpeppar å sist toppa med 1,5 dö lagrad ost till. Grundreceptet säger parmesan men det har jag sällan hemma å alla lagrade ger smak.

1 kommentar:

Emelie sa...

Ser jättegott ut :D