söndag 27 mars 2011

VIKTigt

Jag skrev in mig hos VV för första gången när jag var 19 år. Jag har dock "bantat" längre än så. Faktiskt så länge jag kan minnas har jag blivit tillsagd att hålla igen. Har följt med mamma på träning, ridit, orienterat, å drömt om att en dag vakna upp å bara vara smal.


Som vuxen vet jag att så funkar det inte. Varje val idag påverkar mitt liv imorgon, och nästa dag, och nästa. Allt är en kedjereaktion av känslor, påverkan och förhållanden till varandra, inom och utanför kroppen. Med VV gick jag ner 45 kg. Jag nådde alltså inte målvikten. Jag hade fyra kg kvar och tyckte att jag fortfarande inte dög, att varje hekto som jag gick ner var en så blodig kamp att jag inte orkade kämpa mer.


Sen dess har jag läst "Självkänsla nu" och "Sockerbomben" och börjat må riktigt bra. Har samtalat, ältat å vridit å vänt på mig och mitt liv med riktigt bra vänner och samtalspartners. 2006 bytt jag och en vän till GI. Det lät ju otroligt när jag hörde av en jag jobbade med att de "bantade" genom att äta kött och goda såser. Jag testade, och trivdes ypperligt. Det var lätt att gå ner, matfixeringen försvann. JAg slutade att fundera på vad jag skulle få äta nästa måltid så fort jag svalt sista tuggan som jag gjort tidigare. Varje måltid/mellanmål var en fröjd och tillfredsställelse. 2010 bytte jag till LCHF då jag tyckte det fanns för lite bra och varierade recept på rivstarten där jag alltid måste hålla mig för trots att mina vinster med GI rivstart/LCHF är oändliga så helt plötsligt sitter jag där med en kanelbulle i handen å fattar inte vad som slagit mig. Planering är a och o!



"Matrevolutionen" är en fantastisk bok och jag har just nu gjort mitt genom att låna ut mitt ex för andra gången, samt att jag försöker vara det där bra exemplet! Jag sprider recept och debaterar på jobbet (säkert skönt att jag gått från politikdiskussioner till kostdiskussioner - men säkert snart lika jobbigt - note to self! inte va fanatisk!). Med LCHF köpte jag "LCHF husmanskost" som är världens bästa kokbok och som jag verkligen verkligen älskar!!! Ska lägga upp mina favoritrecept som jag provar från tidningar och sådant så snart jag får tid...

Idag skickar jag med kvällens chokladbollar:
100g smör, 150 g kokos, 1 dl sesamfrön, 2 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker, 2 msk sötning, 2 msk grädde, 1 msk vatten, blanda, rulla i kokos, ställ på kylning! Mums!

Inga kommentarer: