lördag 10 december 2011

LCHF Struvor

Vad säger jul såsom hembakat bröd? Visst, pepparkakor med LCHF verkar svårt då det är svårt med krispigheten. Dock bestämde jag mig för att testa att göra struvor. De smakar mycket likt, men är sprödare och därav mer bräckliga.

Jag gjorde min smet så här (efter tio försök): 1 ägg, 1 dl röd mjölk, och 1-2 msk kokosnötsmjöl. Börja med att tillsätta bara 1 msk av mjölet och vänta en stund. Jag upplevde att det svälde en aning, och fick spä med lite mjölk och ägg allt eftersom. Dock var ovan nämnda fördelning den jag slutligen använde mig av för att få till lagom fasta struvor som släpper från struvjärnet.

När smeten är klar gör man så här:
Smält 500g kokosfett och prova med några droppar smet om det pyser och friterar det. Struvor är ju, kan man säga, friterade tunna våfflor. Doppa järnet i fettet och sedan ner i smeten. Gör det sakta så att du kan doppa järnet så djupt som möjligt UTAN att det kommer smet på ovansidan för då friteras struvan fast. Håll några sekunder i smeten och lyft sedan sakta och för ner järnet i oljan. Det kommer bubbla och fräsa vid friteringen. Det tar ca 20-30 sek per struva att bli lagom gyllenbrun. Lyft upp när den är klar och peta av med en sked - superförsiktigt - på galler med hushållspapper på. Om struvan lossnar från järnet i fettet så var bara tacksam, titta på den när den ändrar färg och lyft sedan upp den på plåten med sked/gaffel. Om de blir böjda då så prova och vänd dem upp och ner i fettet om den lossnat. När de svalnat, men innan de kallnat, doppar du valfri sida i sukrins strösockersubstitut, om så önskas. Är du väldigt känslig för sött går det bra ändå! Lycka till!!


1 kommentar:

Evis sa...

Röd mjölk? Du menar väl 3% mjölk?? Den e ju inte röd i hela landet ;)