söndag 4 december 2011

LCHF julbord...

Idag hade vi båda våra föräldrapar här samt min lillasyster (som är gluten-lakto-ovo-tjohejsan). Det blev en sida på julbordet med kötträtter och en veg. Allt var glutenfritt eftersom det var lchf... Detta är vad som serverades:
köttfärspaj med svamp (återkommer om botten)
spenat/västerbottenpaj (a la Anna Hallén)
baconlindade dadlar
stekta dadlar
Halloumi
laxrullar med creme bonjour pepparrot
Varmrökt laxfile

Till kaffet serverades kanelpannacotta och saffransmuffins.

Allt var mycket gott, särskilt intressant var mitt första försök till egenkomponerad pajdeg. Dock plattade jag ut den bara med slickepott så jag la det bara på botten. Därför vet jag itne hur den funkar som vägg oxå. Jag blandade iaf 2 ägg, 1 dl grädde, 1 dl kokosnötsmjöl och 1 msk fiberhusk. Det blev som torr deg efter förgräddningen. Lite smaklös, ska prova med smör istället för grädde nästa gång.

/L

1 kommentar:

Suzan sa...

Kul med lchf-julbord!