fredag 1 april 2011

Alla dessa diet-upplevelser!!

Alltså, idag har jag upplevt både positiva och negativa saker som gör min väg mot minus 50 både gladare och jobbigare!

Jag vill börja med en positiv men måste tyvärr dra hela historien först: Letade kokosolja till lchf-bounty, var på Hälsokraft på Flanaden i Värnamo. Tittade i säkert en tio minuter på den å diskuterade med min medhavda kompis om vilken sort man skulle välja. Vi var de enda i butiken hela tiden men aldrig erbjöds vi hjälp. Jag frågade sedan efter pofiber men fick svaret efter koll i datorn att det hade de inte. Nu hade jag valt just denna butik för jag e lite kinkig mot konkurrens, tycker inte om när det öppnar små konkurrerande butiker i en så liten stad som denna, risken e att båda ger upp. Detta var alltså den stora s.k. etablerade. Tackade för mig och gick till den pyttelilla andra, Life. Jag frågade efter pofiber, de hade inte det men hon tyckte hon kände igen det, googlade det på deras dator, visade bild på förpackningen och sa att hon trodde "att Kvantum skulle ha vid sin glutenavdelning, fanns det möjligtvis något annat jag behövde hjälp med?" Jo, jag har ju funderat på det här med kokosolja å vilken sort, å jag ska baka kakor, å om jag likaväl kan ta den jag hade hemma. EFter förhört sig om vad jag hade hemma tyckte hon det gick lika bra men ville jag ändå köpa så brukade iaf "de som följer lchf-dieten använda denna" sa hon och pekade. Jag köpte direkt (plus att det var 20 kr billigare!) Vilken toppenservice!!

Stärkt av detta tänkte jag skapa en egen "bakelse" på Stigs kondis efteråt. Frågade om man kunde få en skivad frukt (de säljer frukt styckvis oxå) med en klick grädde på. Tjejen i kassan: "Grädde? Frukt? med grädde på? Hurdå? eller jag menar, jaha, ja vänta så ska jag fråga någon. (vänder sig om till kvinnan bakom) Kan vi göra en skivad frukt med grädde på?" Kvinnan: "Frukt? Med grädde på?" Hon ger en lång varfördåblick till tjejen i kassan varpå jag säger "vilken frukt som helst, skivad, med grädde på" Får då till svar att jao, det skulle de ju kunna klara av... å sen diskuterade de lite vad jag skulle betala för den... Så trist att det aldrig kan vara "ja absolut, det ska vi ordna, något annat önskemål?" Nu fick jag ju givetvis banan och sprutgrädde... men ändå... Det är värt att försöka å så puckad var inte ordern, tycker jag, att man ska behöva stirra som fån på varandra...

Här kommer däremot en positiv kassaupplevelse: Max i Värnamo. Jag frågar om jag kan få beställa den nyaste hamburgaren (Grande) fast med originaldressing och Salladsbladsbrödet, morötter till oxå, och extra dip. INGA PROBLEM, NÅGOT MER? Så borde det va överallt.. ibland skulle jag vilja driva ett cafe själv å visa hur det borde vara!!! Värnamo är tråkigaste fikastaden för Stigs bakeri äger alla cafeer! Jag skulle driva ett coolt cafe med alla sorters dietmat! =). Skulle döpa det till Possible för att allt ska vara möjligt... Däremot rekommenderar jaginte hamburgaren för det rann nog en halv dl vätska ur den och ur min sambos oxå.. skitäckligt!!!

Imorgon ska jag på konferens, blir spännande att se vad jag får uppleva då i fråga om kan lr inte kan hjälpa mig ändra kosten...
Jaja.. man får kämpa... Coolt att hon på Life kunde hänvisa till hur andra lchf-ätare handlar =).

Inga kommentarer: