tisdag 4 juni 2019

Vad min kropp min behöver!

När jag läser fler och fler djupare artiklar på Kostdoktorn tycks det klart att jag nu är på en vikt eller i ett kroppsläge där jag för att gå ner behöver kontrollera inte bara kolhydraterna utan även mängden protein. 

Jag använder ju Lifesum som kostdagbok och där brukar jag ofta ligga en bra bit över på proteinet. Problemet är tvådelat:
1) för mycket proteiner omvandlas till glukos av kroppen
2) jag går igång på stora portioner och får samma känsla av hot om ngn inte låter mig äta så mycket jag vill som när någon tar mina sötsaker. Samma känsla av lycka att äta två bitar tårta som en buffé... 




Denna vecka har jag ätit helt fantastiskt. Och. Mått. Så. Bra! Trots att jag i början av veckan trodde att jag skulle dö av tristess eller svält men märkte snabbt att jag blev både mer mätt och mer tillfreds. 

En typisk måltid ser numera ut så här:
80-120g protein beroende på proteininnehållet i protukten (istället för tidigare 150-200)
30 g bladspenat eller blandsallad
30 g böngroddar eller paprika
60 g hemmagjord tryffelmajonäs/aioli/majonäs

Av naturliga skäl så har det även blivit mindre andel mejeriprodukter, främst mindre ost då det är mycket protein i och även mindre grädde och creme fraiche då jag av enkelhet ätit majonnäsbaserad sås för det är så smidigt. 

Här blev det en lyxig söndagsmiddag med extra grönsaker då det vankades laxburgare med böngroddar, sallad, sparris och paprika. 




Rekommenderar verkligen hemmagjord majonäs. Så smidigt å kan varieras så mycket. 
Jag gör min enligt recept från 56kilo.se

Majonnäs 4 portioner
I en hög skål mäter jag upp:
200 g (2dl) olja, 1 ekoägg, 1 tsk ekologisk dijonsenap, knappt en halv kapsyl vitvinsvinäger och knappt en halv med vatten (flaskans egen kapsyl), salt, vitpeppar (liiiite), (och en pressad klyftavitlök om jag gör aioli). 

Kör med stavmixern i botten, vicka lite på den efter några sekunder och börja sen pumpa den lite upp och ner. Det brukar göra min majonäs mycket tjock. 

Obs! Tänk på olja och ägg behöver ha samma temperatur (ungefär) så förvara antingen dem i kylen eller i rumstemperatur. Annars skär det sig. 

Jag brukar smaksätta med lite tryffelolja som jag rör i när den är klar, eller en klyfta vitlök (pressas i innan mixning), basilikaolja eller andra kryddor och smaker går oxå bea. Så smidig bas att göra på söndagen med matlådorna och sen portionera ut. Det blir ca 62 gram per portion. 

Och nu ser livet ut så här:



Så, experimentet i två veckor har fått mig må bättre, vara mer tillfreds och det verkar som jag nu kommer ifrån min viktplatå! 

Inga kommentarer: